Марио Илиев: „След прием на антибиотици на чревната
флора са ѝ нужни 2 месеца да се възстанови, и то на 70%“
ВИЗИТКА
Марио Илиев е изпълнителен директор за България на фармацевтичната компания Montavit.. Преди това дълги години е бил финансов директор, след което директор „Продажби и бизнес юнит“ в Astra Zeneca. Има MBA от City University, магистратура по здравен мениджмънт от Медицинския университет в София, магистратура по макроикономика от УНСС, както и бакалавърска степен по международен бизнес от WU Виена.
Г-н Илиев, разкажете малко повече за „Монтавит България“, за дейността на компанията и какви продукти произвежда?
„Монтавит“ е международна компания, учредена през 1945 г. в Австрия, град Инсбрук – буквално в полите на Алпите. Тя е семейна компания, кото е разположена на 4 континента и функционира в над 100 държани. Името ѝ се състои от монта (думата идва от съкращението на думата mountain – планина) и вит (vit – живот). Символът ни олицетворява планината, която дава стабилност и надеждност, и слънцето, което е енергията и произходът на всичко. Това е събрано в един хексагон, което пък е структурата на много от молекулите в лекарства.
Кои са най-успешните и търсени продукти на компанията? Компанията започва да функционира в България преди повече от 20 г., като един от първите продукти, които въвежда, се казва „Tавипек“. Това е продукт, който се е доказал през годините. Той е предпочитан в практиката както на пулмолозите и на специалистите по уши, нос, гърло, така и на общопрактикуващите лекари. „Тавипек“ изигра огромна роля и по време на COVID пандемията, тъй като той намери своето място именно чрез историята си, практическия опит. Лекарите първоначално установиха неговия добър ефект, ползвайки го при пациенти още в ранна фаза на COVID. Впоследствие се направиха клинични проучвания, които бяха спонсорирани изцяло от международни университети, след които и университетът в Хайделберг. Те доказаха позитивния ефект на основното съдържимо на „Тавипек“ – 1.8 цинеол. Приложен още в самото началото на вирусната инфекция, 1.8 цинеолът разтваря мастната обвивка на короновирусната клетка и съответно намалява вирусния товар. В резултат пациентът има много по-добра прогноза. Наистина, горди сме с този продукт, защото вярвам, че в условията на пандемията той е помогнал за много спасени животи. Той беше и избор в една от болниците, която лекува най-много пациенти с COVID – „Пирогов“. Още в началото – дори и аз бях изненадан – „Пирогов“ го включиха в списъка на техните препоръки за профилактика, особено за служителите си, които се сблъскват ежегодно с COVID болни. Така че наистина този продукт е гръбнакът на компанията в България. В международен план продукт номер 1 е в областта на урологията – „Катежел“. Той е комбинация между гел, който съдържа лидокаин и хлорхексидин, и е определен за златния стандарт при всички катетъризации и урологични операции процедури. Наличен е в България, Здравната каса го покрива в приложение 2, така че всеки един пацент в болнично лечение да може да се възползва от тази терапия. Имаме и други продукти в областтта на гастроентерологията, женското здраве и алергиите.
Женското здраве е една от терапевтичните области, в които предлагате продукти. Защо то е приорирет за компанията?
Един от първите продукти, които компанията предложи на българския пазар в областта на женското здраве и не само, е продукт в посока лечение на инконтинеция. Това е наистина сериозен социалнозначим проблем, особено сред по-възрастното население, тъй като е свързан и с един по-срамен симптом, който пациентите трудно признават. Продуктът представлява четвъртичен амин и е само и изключително по лекарско предписание. Бих казал, че се позва както от женската, така и от мъжката аудитория. Гордея се, че през тази година успяхме да извоюваме ценна реинбурсация от Здравната каса, той се покрива 50%, което означава, че доплащането от пациента е значително намалено – в рамките на 10 лв., което е допустимо. Това е важно, тъй като тези пациенти са кормобидни, страдат от други заболявания, особено кардиологични, където доплащането е по-тежко за тях. Целта е да се подобри придържането към терапията, което е гаранция за успешно лечение и за намаляване на симптоматиката. Това беше един от първите продукти и наистина се гордеем с него, защото в самата група от медикаменти този четвъртичен амин има много силни качества. Той не преминава чревно – мозъчна бариера, което пък го прави изключително безопасен спрямо останалите конкурентни продукти. Определено е предпочитан както от гинеколозите, така и от уролозите, тъй като те могат да го предписват по Здравна каса. Напоследък в компанията се появиха и други продукти, които са изключително иновативни, отново с доказан ефект и множество на брой клинични проучвания в сферата на женското здраве. Така че това е причината компанията да се фокусира в тази посока.
Често срещан проблем при жените е циститът. Имате ли решение за него и за инфекции на пикочните пътища?
Да, наистина, е така. Наскоро четох проучване, че всяка жена по света поне веднъж страда от цистит, така че това е сериозен проблем. Симптоматиката му може да бъде много остра и да причини сериозна болка. От април компанията ни представи на пазара нов продукт – „Утипро плюс“ (Utipro Plus Advance Formulation), който наистина е насочен в посока да лекува инфекции на пикочните пътища. Много често тези инфекции се образуват на база патогенни бактерии, които се намират в пикочните пътища – те могат да бъдат ешерихия коли, коксиела, клипсиела и други такива. Нашият продукт е единственият, който действа и в червата, и в пикочните пътища. Това го прави уникален, защото червата определено са резервоар на тези патогенни бактерии. Комбинацията от прополис и хибискус има киселинно действие и чрез химичен ефект не позволява на бактериите да се хранят и по този начин те се елиминират естествено. Това е решение както за острата фаза на цистита, така и за хроничните цистити, тъй като те също са сериозен проблем. Тук вече профилактиката е значима. Клиничните проучвания отново доказват много сериозен ефект – при 9 от 10 жени не се налага прием на антибиотик, а само с лечение от „Утипро плюс“ те се повлияват много добре и в острата фаза, и за лечение на хроничен цистит. Напоследък много се говори и сред лекарската аудитория, и по света, за прекомерната употреба на антибиотици и антибиотични лечения. Искам да отбележа нещо, което е важно – пациентите могат да стартират терапията още при първоначални симптоми, без продуктът да компроментира лабораторните изследвания. Знаете, че лекарите, които искат да лекуват рано, е редно да направят лабораторни изследванията, за да видят причинителя на инфекцията.
Какви други нови продукти, свързани с женско здраве, разработвате?
Всъщност третият продукт, който представихме в началото на 2019 г. в посока женско здраве, е „Астарте“. Той е пробиотик. Ние плуваме в океан от пробиотици и изборът става труден, но наистина „Монтавит“ се гордее с „Астарте“. През 2019 г. той спечели наградата за пробиотик на година на три континента – в САЩ, Азия и Европа ,от едно от най-квалитетните журита. Събитието беше в Женева, Швейцария. База за тази награда са над 20 клинични проучвания, които представят неговата ефективност. Ние го наричаме пробиотика, подкрепен със силата на науката. Едно от последните проучвания включва над 1000 жени, които са бременни в 36-38-а гестационна седмица, което говори за една изключителна безопасност на продукта. „Астарте“ се състои от 4 щама лактобацили, като е показан най-вече при бактериална вагиноза – проблем, който също често се среща при жените. Изключително важно е да се отбележи, че при назначено антибиотично лечение е много важно да се продължи приемът на „Астарте“ поне в рамките на 2 до 3 седмици, тъй като това ще гарантира възстановяване както на чревната, така и на влагалищната флора. Това е изключително важно и за гинеколозите, и за пациентите, за да нямат рецидив на такава инфекция. Както споменах, антибиотиците са много често употребявани в България, особено по време на COVID. Според клиничните данни на чревната флора са ѝ необходими поне 2 месеца, за да се възстанови след антибиотично лечение, и то на 60-70%. Т.е. дори и след втория месец нямаме пълно възстановяване на чревната флора. Именно затова смятаме, че „Астарте“ има голямо бъдеще, особено в България.
Цитирате клинични проучвания. Провеждат ли се такива в България?
Да, през последните години България се нарежда в челна класация по отношение на случващите се клинични проучвания в индустрията. Това се дължи на няколко фактора. Първо, държавата предоставя благоприятни условия това да се случва, взимат се бързи решения от Изпълнителната агенция по лекарства, дава се възможност на компаниите, дори на дружествата, наети да провеждат проучвания, да ги осъществяват бързо и лесно. На второ място – от изключително значение е качеството на лекарите, с които се правят тези клинични проучвания. Причината е, че там е много важна дисциплината по отношение на мониторинга на данните. В България наистина можем да се похвалим с много водещи специалисти и центрове, където такива проучвания могат да се случат. На трето място – моделът е ефективен спрямо разходите, това също привлича чуждестранните инвеститори. Самата ни страна неслучайно е хъб на много компании, които правят такива проучвания. „Монтавит“ не прави изключение. Много са клиничните проучвания, които са направени тук и в областта на урологията, педиатрията и на неврологията, като някои от тях дори са основа за регистрация на някои продукти не само на нашия пазар, но и навън. Това е изключително важно. Така че компанията прави много инвестиции. На година участваме поне в 100 лекарски срещи за научен обмен, което е допълнителна инвестиция в лекарското съсловие и здравеопазването в България.
Конкуренцията във фармацевтичната индустрия е огромна. Как се налага един продукт на пазара?
Наистина конкуренцията е голяма в България. От една страна това се дължи на благоприятните условия, които са в страната – бързо действащите институции по регистрацията на медикаменти. По тази причина много от медикаментите, които имаме, са налични тук, за разлика от нашите съседни държави. Освен това говорим за скъпо струващи медикаменти, които се поемат от Здравната каса. Бих казал, че достъпът до нови медикаменти у нас е сравнително добър. Разбира се, не може да се мери със Скандинавския или Западноевропейския модел, имаме закъснение по отношение на бързината на приемане на нови медикаменти. Но имаме достатъчно, затова и конкуренцията наистина е голяма.
По отношение на факторите за успех за един проект и неговото налагане, те са много, но три са изключително важни. Първият е качеството на продукта и непосрещната нужда, която се очаква той да покрие, т.е. той да бъде необходим на лекарите и съответно на пациентите. Вторият е търговският модел – медицинският и търговският екип трябва да са подкрепени от маркетинг и инвестиции, които трябва да са още по-агресивни в началото, дори преди представянето на продукта. И на трето място – пазарният достъп, който е изключително важен за по-скъпо струващите медикаменти, тъй като това ще осигури едно по-добро придържане към терапията и ефект от нея.
Имате ли данни жените или мъжете следят повече новостите във фармацевтичната индустрия и кои са по-големите потребители на тези продукти?
Интересен въпрос в областта на маркетинга. Не сме правили такова проучване, не мога да цитирам конкретни данни, но моето вътрешно усещане е, че са жените. Те обръщат по-сериозно внимание на своето здраве, здравето на своите близки, четат повече в тази посока, информират се и се грижат и за мъжете до тях.